Differentialkvotient med TI-nspire CAS
Mål: At give eleverne et
alternativt værktøj til at forstå begrebet differentialkvotient.
Evaluering/opsamling: Brugen af filen er ikke evalueret med eleverne. Men er min vurdering, at den virker efter hensigten. Jeg har anvendt metoden på mange hold.
Generelle overvejelser: Variationsforslag: Eleverne kan eventuelt konstruere animationen helt forfra ud fra en vejledning.
Indhold: Eleverne henter en
TI-nspire fil, som kan animere sekanten ved hjælp af en
skyder.
Eleverne varierer på
skyderen og ser derved at sekanten nærmer sig tangenten, når tilvæksten dx går
mod nul. Derved styrkes den grafiske forståelse af begrebet
differentialkvotient.
Evaluering/opsamling: Brugen af filen er ikke evalueret med eleverne. Men er min vurdering, at den virker efter hensigten. Jeg har anvendt metoden på mange hold.
Generelle overvejelser: Variationsforslag: Eleverne kan eventuelt konstruere animationen helt forfra ud fra en vejledning.
Kontaktperson: BA
Ingen kommentarer:
Send en kommentar