Sider

søndag den 2. december 2012

3.12

(Ny) mundtlighed i (ny) skriftlighed

Mål: Fokus på skriftlig formidling via mundtlighed

Indhold: I et forsøg på at få eleverne til at formidle matematikopgaverne i deres skriftlige afleveringer (og forstå at det er et krav i eksamensopgaverne) har jeg angrebet problemet fra en ny vinkel.
  1. Som en mindre aktivitet der var lektie i forbindelse med et emneforløb om trigonometri fik eleverne til opgave at indtale en kort podcast vha. værktøjet Soundcloud med en gennemgang af en selvvalgt trekantsopgave fra i-bogens opgavesamling.

    I den efterfølgende klassegennemgang hørte vi de (i en facebook-gruppe) uploadede podcasts igennem alt imens eleverne på skift var ved tavlen og ud fra det indtalte skulle kunne rekonstruere trekanten og de nødvendige og tilstrækkelige beregninger ud fra det indtalte.

    Eksempel på en af podcast'ene kan høres her:

    Fokus blev rettet mod, om det var muligt for de andre elever at rekonstruere opgave + skitse af trekanten. Hvis ikke, var pointen, at opgaven ikke var forklaret godt nok. Det faglige mål var at skabe en bevidsthed om, at det indtalte skulle opfattes som minimum til forklarende tekst og formidling i en skriftlig matematikopgave.
  2. Næste trin i processen var så at eleverne i en par-aflevering skulle lave 4 opgaver - heraf to med indtalte forklaringer vha. screencast-værktøjet Screencast-O-Matic. Hver elev skulle gennemgå en opgave. De resterende 2 opgaver skulle være "som de plejer" - men nu forhåbentligt bedre end sædvanligt formidlet. Det var endvidere et formuleret fokus at de to typer af opgaver skulle indeholde samme niveau og indhold af forklaringer, men at det blot var mundtlige hhv. skriftlige forklaringer.



Evaluering/opsamling: Podcasts i trin 1 blev evalueret i klasserummet af eleverne og jeg selv. Afleveringerne i 2. trin blev rettet efter den for klassen "normale" praksis - en kombination af screencast-o-matic og indskrevne kommentarer fra mig.

Generelle overvejelser: Kvaliteten i elevernes skriftlighed løftes, og det er markant, hvordan de bliver trygge ved at udtrykke sig fagligt og sagligt i matematiksproget. De "knækker koden". Dermed vil de også stå stærkere i forbindelse med mundtlig eksamen, fordi de bliver vant til i et fornuftigt tempo at formulere sig matematisk.

Kontaktperson: RE




Ingen kommentarer:

Send en kommentar